کتاب «آفرین فردوسی» (سی‌قصه از شاهنامه) نوشته محمدجعفر محجوب به تازگی منتشر شده است.

«سی قصه از شاهنامه» به روایت محمدجعفر محجوب

این کتاب در ۳۹۰ صفحه با شمارگان ۳۳۰ نسخه و بهای ۳۸۰ هزار تومان در انتشارات مروارید در درسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

دکتر محمدجعفر محجوب (۱۳۰۳-۱۳۷۴) استاد و پژوهشگر پرمایه و خوش‌سخن زبان و ادبیات فارسی در کتاب حاضر، که حاصل سال‌ها تحقیق و مطالعه او در شاهنامه فردوسی است، علاوه‌بر آگاهی‌ها و تحلیل‌هایی از زندگی و شخصیت فردوسی روایت‌هایی بسیار خواندنی از سی‌ داستان تأثیرگذار شاهنامه، که کمتر درباره آن‌ها بحث شده، به دست داده است.

 از جمله این داستان‌های می‌توان به کاووس و ارمغان هاماوران، بیژن و منیژه، گشتاسپ و کتایون، یازده رخ، هفت‌خان اسفندیار، دیو سیاه ودیو سفید، قصه اسکندر و دارا، شاپور ذوالاکتاف و شماری دیگر اشاره کرد. کتابی «سی قصه از شاهنامه»(آفرین فردوسی» کتابی است که هم مخاطبان عام و هم دوستداران شاهنامه از خواندن آن بسیار لذت و بهره خواهند بُرد.

در شرح و توضیح داستان‌ها کوشش شده است تا سرحد امکان از متن شاهنامه استفاده شود، چه  هدف اصلی آشنا کردن خواننده با این کتاب، و آماده ساختن و تشویق او برای روی آوردن به شاهنامه و خواندن متن کتاب است. اما نویسنده برای پرهیز از تفصیل بسیار، و گنجانیدن بیت‌هایی که معنی آن‌ها بر خواننده روشن نیست، خود به شرح بخشی از حوادث پرداخته و قلم نارسای خویش را جایگزین طبع روان و زبان سخن‌گوی استاد طوس کرده است. 

در بیت‌هایی که از شاهنامه نقل شده کوشش شده است که ترکیب دشوار و دور از ذهن و واژه مشکل و پیچیدگی مضمون وجود نداشته باشد تا خواننده به‌ آسانی به خواندن آن توفیق یابد و معنی بیت‌ها را دریابد. با این‌حال هرجاکه نویسنده گمان می‌برده که معنی کردن واژه‌ای موجب آسانی کار خواننده است، بی درنگ معنی آن را به‌دست داده، و اگر شرح و توضیح یک یا چند بیت را لازم می‌دیده در ذیل ابیات یا در حاشیه گفتار بدان پرداخته است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.